ФеміNізм iз мультяшним обличчям

zumka/mirosedina. Феміnізм is… – Видавництво «П.П. Мошинський В. С.», Кам’янець-Подільський, 2008. – 44 c.

Прикольно! Приблизно так може бути вербалізоване перше враження від книжки у рожевій обкладинці, на якій двоє симпотних мальованих дівчисьок-феєчок тримають у тендітних руцях торбину з непідйомним на перший погляд тягарем матеріальних та культурних цінностей та не менш багатообіцяючим написом «Феміnізм is…».

 

 

Відігнавши думки на кшталт «стразів не вистачає…», пригадуєш – оте, з дитинства, – фруктово-хімічний смак жуйки «Лав із…» і яскраві вкладиші до неї. Отже, впізнаєш такий самий поп-стиль і відкриваєш книгу.

 

Вона починається з лаконічно сформульованої концепції. Отже, перед нами «Книжка про справжніх феміністок. Сильні, розумні, красиві і впевнені обов’язково впізнають себе у наших героїнях… Це книга про Нову Українську Жінку – яка цінує себе, добивається успіху, купує діаманти, керує бізнесом, дбає про коханих, змінює світ!» Відразу знаходиш спільні риси з однією з феєчок і, сповнена надій на краще, перегортаєш сторінки, які, до того ж, є ще відривними листівками…

 

А далі бачиш Інтернет-адресу проекту feminism-is.livejournal.com як додаткове джерело накопичення супутньої інформації, а також перше визначення «Фемінізм це …вирішувати, коли стати матір’ю». Тут грайливий настрій поволі відходить на задній план і змінюється розумінням того, що йдеться про речі, над якими доведеться замислитись, попри їх принципово легковажну візуальну реалізацію. Виявляється, що «Фемінізм це …носити зручне взуття», «…не поспішати заміж», «…добиватися справедливості», «…допомагати, якщо шо». З цими тезами важко не погодитись, адже вони логічні і прості. До того ж це – ілюстрація основних позицій сучасного феміністичного дискурсу, серед яких самостійність, фінансова незалежність та свобода від стереотипів.

 

«Феміnізм is…» – багатокомпонентна штука (пригадується, що з польської штука – sztuka – «твір мистецтва»), результат співпраці культуролога Тамари Злобіної (zumka) та художниці Олени Міросєдіної (mirosedina). Спочатку це були іміджеві листівки, що розповсюджувались у мережі ресторанів. Потім вони вилились у «книгу художника», яку створили в єдиному примірнику великого формату на банерній тканині з інкрустацією стразами (а от і вони!). Її показували на виставці «Книжковий обід» у ЦСМі при НаУКМА. Ну, і згодом ідея перейшла у видання, в якому об’єднались 20 картинок-листівок із підписами-тезами. Ідея цього «посібника» споріднена з ідеями книжок на кшталт «Кант за 15 хвилин» та «Улісс» Джойса у коміксах», а реалізація, окреслена як Feminist Art Book, – симпатична та оптимістична, попри артикульовані у книзі доволі проблемні моменти.

 

Проект «Феміnізм is…» покликаний руйнувати негативні стереотипи навколо фемінізму. А заразом це – хоч декоративна, але все ж таки модель альтернативної ідентичності для багатьох сучасних українських жінок, які живуть в умовах аграрно-патріархального суспільства з гіпертрофованим культом гламуру. Наскільки широкою буде читацько-глядацька аудиторія та наскільки дієвою обрана стратегія – питання відкрите, так само, як і питання особливостей сучасного українського фемінізму. Але все, знову ж таки, залежить від нас, любі мої дівчатка. Так що сміливо дерибаньте книжечку на листівки і даруйте всім знайомим – як жіночої, так і чоловічої статі. Без урахування гендеру. І будуть нам діаманти.

 

Мирослава Сапко