Руйнівний роман

Чак Палагнюк Рент. – Х.: Фоліо, 2008. – 384 с.

За американським письменником Чаком Паланіком-Палагнюком (оберіть варіант, який більше подобається) тягнеться шлейф слави і „культовості” ще з часів його першого хіта „Бійцівський клуб”. Тепер кожна нова його книга розкуповується „на ура”. В Україні, після виданого минулого року „Бійцівського клубу”, нарешті вийшов ще один твір Паланіка – „Рент. Усна біографія Бастера Кейсі”. „Рент” – це книга для тих, хто вподобав стилістику і емоційну складову „Бійцівського клубу”. І хоча тут інші герої та інша Америка – дещо все-таки лишається незмінним. Це те, що літературознавці назвали би „творчим підходом”, а ми назвемо авторською позицією.

„Рент” – це історія однієї звичайно-незвичайної людини, розказана її знайомими. Як і герой „Бійцівського клубу”, Бастер Кейсі має подвійне життя і від ординарного світу втікає через незвичну самореалізацію. Вдень він один, вночі інший, і люди, що оповідають про нього, також поділяються на денних і нічних. „Рент” Бастер Кейсі став відомий на всі Сполучені Штати, його називали Американською Біологічною Зброєю Масового Знищення. Чому – дізнаєтеся з книжки. Як і у своїх інших романах, у „Ренті” Паланік щедро годує нас малоприємним для незвичного читача натуралізмом, підкресленою і бажаною хворобливістю.

Герої „Рента” вірять у мандрівки в часі (чи існують вони насправді у даному світі, чи це тільки плід уяви – питання залишається відкритим). Тож із певною натяжкою роман також можна розглядати як своєрідний авторський прогноз того, що чекає на Америку в найближчому майбутньому. Антиутопічність Паланік демонструє через природу людини, яка раптом виявляється набагато гидкішою, ніж ми собі зазвичай уявляємо. Всіма нами керують бажання руйнування та саморуйнування, яким нічого неможливо протиставити. Вони здійснюються як через хвороби, котрими герої просто прагнуть заразитися, так і через участь у так званих „Руйнувальних Ночах”. Перші слова, які чекають у цій книзі на читача: „Чи хотілося вам коли-небудь взагалі не народжуватися?” Тож що саме береже цей світ від повного знищення – лишається тільки здогадуватися. Можливо, відповідно до теорії Фрейда – той-таки ерос (цього добра у „Ренті” не бракує). Можливо, віра чи відсутність віри у Санта-Клауса, Великоднього Кролика та

Зубну Фею, феномен якої також зачіпає героїв книги. Зрештою, нинішня преса так само смакує секс, страх, смерть та інші подібні теми – а людство ще живе.

Підсумовуючи, можемо сказати: ця книга для тих, хто прагне здобути нових вражень бодай заочно. Для тих, кого не лякає погляд на табуйовані теми з іншого боку. Для тих, хто бачить у хаосі шлях до структурування дійсності, а в руйнуванні – шлях до творення, не боїться смерті й не розглядає її як кінець. Хіба що як початок кінця…

Ганна Гриценко