Антологія «інших шістдесятих»

Нью-Йоркська група: Антологія поезії, прози та есеїстики / Упоряд. Марія Ревакович і Василь Ґабор. – Л.: ЛА «Піраміда», 2012. – 400 с.

 

Як розвивалась українська поезія у ХХ столітті поза кордонами СРСР і його цензурою – про це ви дізнаєтеся, прочитавши антологію «Нью-Йоркська група» від літературної агенції «Піраміда».

 

Нью-Йоркська група – дещо умовна назва середовища українських поетів-емігрантів, які дебютували переважно в кінці п’ятдесятих чи в шістдесяті роки, мешкали в різних країнах (США, Німеччина, Бразилія тощо), а свої публікації та імпрези організовували переважно в Нью-Йорку. З певною долею жарту їх можна назвати «альтернативними шістдесятниками» нашої літератури, адже, працюючи приблизно в той самий час, вони, на відміну від шістдесятників «традиційних», «континентальних», писали не афористичні, прозорі й урочисті вірші, а модерністичні тексти зі складною метафорикою, мерехтіннями сенсів, цікавими заломленнями реальності, нерегулярною ритмікою.

 

Є різні думки щодо того, кого саме зараховувати чи не зараховувати до Нью-Йоркської групи. Але до цієї антології ввійшли твори таких авторів: Богдан Бойчук, Юрій Тарнавський, Богдан Рубчак, Женя Васильківська, Емма Андієвська, Патриція Килина, Віра Вовк, Юрій Коломиєць, Олег Коверко, Марко Царинник, Роман Бабовал і Марія Ревакович. Треба сказати, що Емма Андієвська не любить, коли її називають учасницею цієї групи. А Патриція Килина є надзвичайно цікавим феноменом – це американка без жодного українського коріння на ім’я Патриція Нелл Ворен, котра зацікавилась українською літературою, вивчила мову та почала писати нею вельми самобутні вірші під псевдонімом Килина. Згодом, правда, вона перейшла назад в англомовну літературу.

 

Вірші учасників антології (більшість із цих творів датована шістдесятими роками, але є й пізніші тексти авторів, котрі приєдналися до Нью-Йоркської групи у подальші роки) все ще, на жаль, недостатньо відомі українському читачеві. Вони являють собою важливий етап розвитку високого модернізму, дещо медитативного й урівноваженого, а заразом грайливого, експериментального в ставленні до мови та до структур мислення і в певному розумінні розвивають традиції поезії двадцятих-тридцятих років, перебуваючи при цьому в контексті західної літератури загалом, поза тією цензурною і ментальною ізоляцією, в якій на той час міцно застрягла поезія УРСР.

 

Антологія «Нью-Йоркська група», втім, містить не самі тільки поетичні твори. Чималу частину її сторінок віддано на саморефлексії: різні учасники висловили свої міркування про історію, суть і місію групи в статтях з елементами мемуарів. Є також інтерв’ю з учасниками, фотографії та інші матеріали історичного характеру, котрі дозволяють читачу скласти уявлення про контекст явища, правда, зі слів самих його учасників. Окремо варто відзначити оформлення цього презентабельного тому – в ньому використані твори митців Юрія Соловія та Любослава Гуцалюка, людей, що були близькими до Нью-Йоркської групи, сповідували споріднені з ними підходи до творчості.

 

Назагал, якщо стосовно теоретичних аспектів антології можуть бути сумніви й різночитання, то беззаперечним є те, що вона – незамінне читання для всіх любителів поезії двадцятого століття, яка, своєю чергою, справила помітний вплив на поезію сьогоднішню.

 

Олег Коцарев

Придбати цю книгу в інтернет-магазині «ВСІ КНИГИ».