В «тихому омуті» Львова

Юлія Мельникова. Львів самотніх сердець: роман / з рос. перекл. Галина Пагутяк. Л. : ЛА «Піраміда», 2012. – 208 с.

.

Чарівне місто Львів, що є перлиною України, скарбницею здобутків, звичаїв та традицій її народу, криє у собі багато загадкових таємниць минулого. В останній чверті XVII ст. місто являло собою «вавилонську вежу» різноманітних мов, а також народів, культур, традицій і віросповідань: християнських, мусульманських та іудейських. Саме у Львові століття за століттям діяли одні з кращих каббалістів Європи, створювалися дивовижні книги, відкривались найпотаємніші секрети Творіння.

.

Містичні події минулого Львова, які не описано у жодних підручниках з історії, представлені в романі російської письменниці Юлії Мельникової «Львів самотніх сердець». Перед нами постає захоплива історія з містичного минулого Центральної Європи та Близького Сходу на межі пізнього Середньовіччя і Нового часу, коли химерні переплетіння різних культур та людських доль народжували легенди про життя і смерть, кохання та зраду, що й по сьогодні бентежать своєю величністю та загадковістю і без яких водночас інколи неможливо зрозуміти наше сьогодення. Поряд із легендарним романом Густава Майрінка «Голем» про містичний світ Праги, сучасна письменниця Юлія Мельникова дарує цікаву оповідь про сповнене таємниць та пристрастей минуле славного міста Лева. Твір, хоча і не претендує на точну історичну достовірність, заснований на реальних подіях і фактах: головний герой твору Шабтай Цві – реальна історична особа, інші, хай навіть вигадані персонажі, теж мали своїх історичних прототипів.

 

Письменниця розповідає історію Шабтая Цві, події народження та життя якого загадковим чином настільки співпадали з передвіщеними діяннями Машіаха (іудейського месії), що це важко назвати просто співпадінням. Народжений 9 ава (7 липня), Шабтай Цві був потомком царя Давида, з дитинства володів надприродними властивостями: бачити, чути і розуміти те, що не доступне звичайним смертним. Він залишався незайманим до тридцяти літ, а потім взяв шлюб з єдиною призначеною йому жінкою з репутацією блудниці – Сарою. Месія для одних, для інших він став честолюбцем, чаклуном, якому допомагали духи темряви, містиком, був звинувачений в обмані та шахрайстві. Тому був змушений зректися свого покликання, прийняв мусульманство, і став «хіта слемі» (євреєм-мусульманином), гнаним євреями як зрадник, і не прийнятим мусульманами. Так, Шабтай Цві «поклав серце своє, щоб пізнати мудрість, і пізнати безумство й глупоту, і збагнув, що й це все даремне. Бо в мудрості множиться й печаль, хто ж пізнання побільшує, той побільшує скорботу» [Екклезіаст 1: 17, 18]. Таким було прокляття, що нависло над долею людини, яка врешті-решт втратила все і залишилась безплотним духом, що не належить жодному зі світів.

 

Історія написання роману про життя Шабтая Цві також оповита містикою. За словами письменниці все почалося з дивного сну, ніби вона прокинулась біля Львову на єврейському кладовищі, і їй явився Шабтай Цві. В процесі написання роману, вона ще неодноразово бачила його у снах: він просив написати про нього, інакше його історія втратиться. Насправді ж, хоча факти його життя і могли бути забутими, він пустив глибоке коріння в майбутнє: учні його започаткували новий орден, водночас мусульманський та іудейський, а його вчення сприяло створенню секти сабботіанства, що потім переросла в хасидський рух.

 

Однак, намагатися об’єктивно аналізувати «Львів самотніх сердець», докопуватися до фактів історичної відповідності означало б розвіяти містичну атмосферу та таємничість розповіді, яка захоплює у круговерть сюжету. Оповідь представлена у формі своєрідної мозаїки: просторово-часові відносини в романі навмисним чином суттєво порушені. На перший погляд, це зв’язка не поєднаних сюжетних ходів та ліній: розповідь переривається, забігає наперед, представляючи картину далекого майбутнього, повертається в минуле на початок становлення причинно-наслідкових зв’язків. Таким чином, читач постає не пасивним спостерігачем, а активним співучасником процесу реконструкції цілісної фрески минулого. Роман є багатогранним простором часових площин, що перетинаються: долі героїв, що живуть в різні часові періоди завжди пов’язані несподіваним містичним чином, а ретроспектива допомагає відкрити першопричини розвитку подій та обставин, які визначають те, яким чином складуться життя героїв в майбутньому.

 

Так, незвичайні події минулого міста Лева зацікавлять не лише його жителів чи істориків: містичні обряди, таємничі знання та традиції каббалістів, любовні інтриги не зможуть залишити байдужим серце читача.

Ольга Павліченко