Казкотерапія Катерини Єгорушкіної

Єгорушкіна К., Недериця С. Будиночок з Води: казка з музичним оформленням / ілюстратор: Марися Рудська. – К. : Класика, 2011. – 37 с. – (Музична казкотерапія для малят).

Казкотерапія – один із найдавніших методів психології. Спілкуючись із казковим текстом, малюк набуває абсолютно нового для нього різновиду психологічної активності – уміння діяти в уявному просторі, а це є ґрунтом для будь-якої творчої діяльності (хоч казки переповідають уже довершену фантастичну історію, однак при цьому тексти завжди залишають великий простір для власної фантазії). Знаючи улюблені казки дитини, можна скласти її психологічний портрет, дізнатись про ті переживання, про які дорослі можуть навіть не здогадуватись.
Ліки та вітаміни у вигляді казки – так виглядає рецепт від казкоаналітика. Це копітка, але, водночас, цікава робота, в якій беруть участь дитина-батьки-казкотерапевт. Поради та допомога спеціаліста можуть здійснюватись як за безпосереднього контакту з сім’єю, так і дистанційно, тобто за допомогою тексту, що пропонує психоаналітик. З казкою «Будиночок з Води», автором якої є письменниця та казкотерапевт Катерина Єгорушкіна, і хотілось би познайомити читачів.
У тексті Катерини Єгорушкіної дитина пізнає природу, вчиться розуміти її закони. Головна стихія, що є лейтмотивом та одним із головних персонажів казки – вода: «Ось такий він – Будиночок з Води. Збудував його старий сивий Дядько Океан і заселив усілякими чарівними істотами. Жили в нім і Золоті Рибки, і Русалоньки, і Морські Феї… Жили там і Дельфіни…». Хлопчик Ра, що одного дня знайомиться із незвичайним будиночком та його жителями, отримує цікаві пізнавальні уроки, подорожуючи разом зі своїм товаришем – дельфіном. Значення імені хлопчика та його незвичайна країна квітів сонця, з якої він родом, символізують одне неподільне ціле, адже у єгипетській міфології Ра символізує сонячне божество. Людина є невід’ємною часткою природи – чи не головна ідея казки: «ми всі з однієї планети, і тому всі всіх розуміють. Якщо прислухатися, звичайно».
Терапевтичною у казці є палітра образів, символів, кольорів, звуків. Можливо, читач здивується, але цю книгу можна не лише прочитати, але й послухати. Музикант і музичний терапевт Стефан Недериця уклав диск із музичним супроводом: дитина матиме змогу познайомитися не лише з творами класиків, але й з мовою дельфінів, китів, птахів. Казка навчає музичної грамоти (це додаткова особливість проекту) і є вже другою книжкою серії «Музична какотерапія для малят».
Практично кожен персонаж у казці стимулює уяву до співпраці з текстом. Так, «Школа Золотого Дельфіна» пропонує дитині стати активним учасником досить нестандартних уроків, де читач знайомиться із «магією слів», «чарами музики», «незвичайною астрономією». Домінування у тексті всіх відтінків жовтого кольору (образів, пов’язаних із ним) також не є випадковим, адже саме жовтий колір вважається кольором гармонії, він здатен викликати відчуття радості, задоволення. Особливо позитивно впливає цей колір на дітей зі слабкою нервовою системою.
Дружба маленького хлопчика з дельфіном – важливий і один із основних психологічних акцентів у книжці. По суті, авторка у казковій, добре зрозумілій дитині, формі, переповіла про благотворну взаємодію людини та дельфіна. Адже дельфінотерапія являється одним із головних психотерапевтичних методів лікування дітей. Та казка є казкою, і дельфін у книзі Катерини Єгорушкіної – це той чарівний персонаж, який дарує дитині впевненість і відчуття захищеності, адже прощаючись, він побажав другові, хлопчикові Ра «створити собі щасливу долю». Хіба не про це мріє кожна родина?

Тетяна Мельник