Літературні мегабайти

Економічна криза, як твердять, має дві сторони – погану і дуже погану. Але обидві вони мають допомогти нами мобілізуватися і стати розумнішими. Сильну людину випробування загартовують, а українські письменники та читачі – люди сильні, чи не так?

 

 

Своєрідним підтвердженням цієї тези стала спроба долучити сучасну українську книжку до електронного світу, причому долучити абсолютно легально, із дотриманням усіх авторських прав. Магазин електронних книжок BookLand разом з книжковим порталом “Буквоїд” запустили у продаж шість електронних книжок сучасних українських авторів.

 

Вікно в електронний світ прорубали Андрій Кокотюха одразу двома книжками “Осінній сезон смертей” та “Останній раз”, Тарас Антипович – за допомогою історії з промовистою назвою “Лох”, Олег Криштопа – не менш промовистою і навіть філософською книжкою “Усі жінки курви”, Вікторія Стах – збіркою есеїстики “Пазли тіла Божого” та Михайло Бриних сиквелом (продовженням) своєї першої книжки “Шахмати для дибілів: цейтнот доктора Падлючча”. Нагадаємо, що книжка Бриниха “Шахмати для дибілів” стала фіналістом конкурсу “Книжка року БіБіСі” – 2008.

 

Причина для започаткування електронного проекту очевидна – ціни на книжки, які останнім часом злетіли до небес через зростання вартості паперу та падіння курсу гривні. Електронна книжка у цьому сенсі має вирішальну перевагу – її не треба друкувати, а значить платити валютою за іноземний папір. Та й роботу друкарів та вартість друкарських машин вона на собі не відбиває, оскільки просто з комп’ютера видавця потрапляє до магазину, а звідти – до читача. Тому й ціни на електронні книжки не порівняти з паперовими, 10-15 гривень за книжку – це нагадує Петрівку чотирирічної давнини.

 

Друга причина, на якій наголошували автори під час презентації проекту – це чесність і прозорість. Михайло Бриних, Вікторія Стах та Олег Криштопа дуже обурювалися жадібністю, та непорядністю українських видавців, які, на їхню думку, друкують додаткові наклади, не повідомляючи авторів і не платять їм чесно зароблених гонорарів. За руку, звісно, ніхто з них видавців не впіймав, але порахувати гроші у чужій кишені, а потім порівняти зі своєю – що може бути милішим для серця вітчизняного творця? Тому письменники просто-таки закипали від праведного гніву.

 

Щоправда, Андрій Кокотюха, який є автором вже трьох десятків книжок, тобто втричі більшої кількості, ніж його колеги про проекту разом узяті, і має досвід співпраці з усіма провідними видавництвами, зауважив, що особисто його видавці не дурять і він не розуміє, на чому базуються подібні звинувачення. Проте образ видавця, як головного ворога прогресивного письменства все одно витав над присутніми.

 

Але якщо полишити емоції, процес продажу сучасної електронної книжки виглядає наступним чином: читач заходить на сайт, обирає потрібну книжку, а також формат, у якому він буде споживати – кожен текст представлено у кількох виглядах, залежно від того, де його читатимуть – на мобільному телефоні, на домашньому комп’ютері чи на спеціальному пристрої для читання електронних книжок. Обравши зручний формат, читач платить кредиткою чи електронними грошами – і книжка стає його власністю.

 

На думку авторів проекту, піратство їм не загрожує – адже кожен з нас прочитавши паперову книжку може віддати її другові, і від цього не страждає видавець. Так само і електронна книжка – прочитав сам, поділився з другом. Але якщо хтось захоче виставити текст у інтернеті для вільного користування, він матиме справу з юристами, бо це вже порушення авторських прав.

 

Письменник отримуватиме 70% від ціни книжки як свою винагороду і зможе щодня заходити до електронного магазину, щоб переконуватися у власній величі, подивившись, скільки людей купило його текст, та багатіти думкою про майбутні гонорари.

 

Щоправда, ніхто не гарантує, що завтра деякі автори не повстануть проти електронних видавців, звинувачуючи їх у тому, що вони свідомо не реєструють частину електронних продажів, щоб нажитися на талановитих, але бідолашних авторах. А тоді – наша пісня гарна й нова, починаймо її знову. Втім, немає нічого оригінального під Сонцем, і кому, як не письменникам, про це знати?

 

А читачі, які захочуть долучитися до історичної події і підтримати українську електронну книжку, вже можуть це зробити у магазині BookLand.

 

Редакція