Літературний Генезис на Гогольфесті-2013. ФОТО

*Нещодавно в Києві пройшов полідисциплінарний Міжнародний фестиваль сучасного мистецтва Гогольфест, який об’єднав 11 мистецьких платформ, включаючи літературну – «Генезис». В основу проекту «Генезис» покладено концепт зародження. Зародження нових явищ, віянь і трендів, що лише знаходяться у стані формування, у сфері літератури.

 

Куратор платформи Олександр Михед розповів, як відбиралися проекти для «Генезису»: «Перша половину проектів я підбирав за принципом open-call, тобто будь-хто зацікавлений міг подати заявку на проведення акції, перформансу, майстер-класу, друга половина підбиралася мною, як куратором. У першому випадку це проекти Анастасії Євдокимової «Жінки Гоголя», проект «Мело-декламація». У другому випадку я запропонував, наприклад, Богдані Матіяш та Ірині Славінській тощо зробити певну акцію чи обговорення. З open-call вдалося реалізувати 80 відсотків поданих проектів, проте деякі були відсіяні через невчасне подання, неможливість здійснення у технічному плані, або ж невідповідність до концепції Гогольфесту».

*

Круглий стіл ««Середня температура по палаті: стан сучасної української літератури»: Олександр Михед, Ірина Вікирчак, Антон Санченко, Ірина Славінська

 

Варто додати, що у рамках «Генезису», в концепт якого покладено зародження нового, відбулися не лише акції, перформанси, майстер-класи, які ніколи ніде не звучали. Були представлені проекти «старі», але так би мовити «перероджені» на новий лад. Наприклад, проект «Цілодобово 2» – це спільна презентація трьох книжок: «Етика любові, естетика смерті» Богдана-Олега Горобчука, «Мерехтіло» Павла Коробчука, «Котра година» Олега Коцарева. Нагадаю, що під назвою «Цілодобово» вийшла спільна перша збірка авторів, коли вони «починали».

*

Презентація нової книги Олександра Ірванця «Вибране за 33 роки»

Та все ж пропоную зосередитися на новому-новому. «Захід “Жінки Гоголя” проходив на Вуличній музичній сцені фестивалю Гогольфест, тож усі, хто йшли на фестиваль – йшли на звуки музично-поетичного перфомансу. Концепція проекту ґрунтувалася на статті, яку Гоголь написав ще у юності, “Женщины”, у котрій возвеличував Жінку, адже вона – ідеальна істота, а чоловік лише може робити спроби дотягнутися до неї, але йому все одно це не вдасться. Тому в проекті “Жінки Гоголя” на сцені присутніх завжди було двоє: Вона – жінка Гоголя – ідеальна Поетка, яка розривала свідомість присутніх своїми текстами, та він – Поет, який не виконував своєї безпосередньої мистецької функції – тобто не читав поезії, а “обслуговував” Поетку музично.

*

Перформанс «Жінки Гоголя»

Це не була поезія під музику чи музика під поезію, адже унікальні ексклюзивні композиції, створювалися конкретними мистецькими парами спеціально для фестивалю. Новостворені дуети презентували: молоді Оксанка Гаджій та Лесик Панасюк, мариністичні Анна Малігон та Томаш Деяк, вибухова екстрим-пара Світлана Поваляєва та Артем Полежака, ліричні Олена Степаненко та Павло Коробчук, найближчі до етно-композицій Таня-Марія Литвинюк та Василь Карп’юк, електронні Карина Тумаєва та Гєник Бєляков», – розповідає кураторка проекту Анастасія Євдокимова.

*

Гуцульські читання: Богдана Матіяш, Іван Андрусяк, Василь Портяк, Мирослав Лаюк, Василь Карп’юк

«Обслуговування» також полягало в тому, що Поет допомагав читати вірш Поетці, забезпечував музичний супровід, співав разом із нею.

 

Окрім нових і «оновлених» проектів, свою програму представив фестиваль MERIDIAN CZERHOWITZ. MERIDIAN CZERHOWITZ презентував нові книжки Тараса Прохаська, Юрія Іздрика, а також книжку «Прогулянка» Р. Вальзера у перекладі Юрія Андруховича, та поетичну збірку Тадеуша Домбровського «Чорний квадрат» (її представили перекладач Василь Лозинський та художниця Леся Хоменко).

*

Презентація перекладу Р. Вальзера «Прогулянка»: Ірина Вікирчак, Юрій Андрухович

*

Презентація книги Юрія Іздрика «Після прози»

Також відбулися й освітні літературні проекти: круглі столи на тему «Російськомовна література України: на двох стільцях чи десь між ними?» від видавництва Laurus, «Середня температура по палаті: стан сучасної української літератури» від Ірини Славінської, також говорили про постать Гоголя у сучасній культурі, про культуру як бізнес із Владом Троїцьким.

*

Лекція Влада Троїцького «Культура як бізнес»

Відбулася ІІІ Школа літературного менеджменту від Центру літературної освіти, під час якої вперше учасники проекту після трьох днів теорії створили свої акції в рамках Гогольфесту. «Ми планували, щоб учасники школи літменеджменту взаємодіяли із художниками, музикантами Гогольфесту, створюючи загалом обставини, в яких вариться весь Гогольфест. Це новий формат, який відрізняється від того, в якому зазвичай проходила школа», – додав Олександр Михед.

*

Презентація книги Юрія Макарова «За чверть десята»

Таким запам’ятається нам цьогорічний Гогольфест. Від себе додам, що не дивлячись на те, що літературний майданчик був надто відсторонений від усього процесу Гогольфесту фізично (локацію насправді було досить важко знайти), – на ньому постійно були люди та рух. Це свідчить про те, що сучасні літературні процеси цікаві аудиторії, тож у майбутньому не треба аж так «ховати» літературу від людей у надра заводу «Видубичі».

Текст Ольга Гончар

Фото repor.to: osadchyi, shuvayev, serbin.