Місто як декорація життя: фестиваль екологічної урбаністики у Харкові

Що може об’єднувати промислове місто, занедбану будівлю цирку, дитячу залізницю та велосипедну прогулянку? Мистецтво – відповідають у Харкові, де з 26 по 28 серпня в рамках фестивалю екологічної урбаністики «Акумулятор» відбулася відверта розмова поетів, музикантів, художників та просто небайдужих до екологічних питань людей про стан навколишнього середовища, проблеми сучасних індустріальних міст та можливості їх ефективного подолання. Протягом трьох днів фестиваль спробував відповісти на запитання – яке воно, життя у сучасному місті, і зрештою, яке воно – те урбаністичне місто?

 

На думку організаторів фестивалю – поета та письменника Сергія Жадана, акторки Валерії Полянськової, культуролога Костянтина Зоркіна та музиканта Василія Рябко, «Акумулятор» близький за своєю ідеєю до німецько-українського проекту, який минулого року було реалізовано за підтримки «Гете-Інституту» у Києві. Як і проект «Вулиця ігор – ігри на вулиці», харківський фестиваль спробував силою мистецтва, і, у першу чергу, мистецтва слова вплинути на стан сучасного міста. Крім того, учасники фестивалю активно вивчали та обговорювали взаємний вплив культурного та екологічного середовища, а також перспективи вирішення проблем великих міст.

Не випадково місцем проведення заходу було обрано саме Харків – місто із величезною промисловою історією, місто занедбаних індустріальних будівель та позачасових архітектурних шедеврів, втрачених парків та народжених зелених насаджень.

Головним фестивальним майданчиком стало напівзанедбане приміщення старого харківського цирку.

На переконання організаторів фестивалю, саме таке обличчя має старе місто, переважна більшість будівель якого не отримує своєчасного ремонту та підтримки з боку влади. Привітне двоповерхове приміщення старого цирку перетворилося на час фестивалю у затишні виставкові зали. На першому поверсі свої роботи на розсуд публіки представили харківський художник Євген Світличний та його син Іван, що є автором величних дерев’яних скульптур. Роботи Євгена Світличного вже добре відомі не тільки українському, а й європейському глядачу, роботи художника свого часу виставлялися навіть у столиці Болівії. Цього разу представлена експозиція отримала назву «Удай-Бабай», що, за словами самих авторів, ніщо інше, як назви добре відомих населених пунктів Харківської області.

Дерев’яні скульптури Івана Світличного

 

Свої роботи на виставці представили також відомий німецький фотограф Штефан Копелькам (світлини фотомитця зображують до- та післяреставраційний вигляд будівель Східної Німеччини) та фотохудожник із Києва Тетяна Давиденко, яка втілила власне бачення основних архітектурних пам’яток Харкова. А ось Юрій Ворошилов – фотожурналіст, автор нещодавньої виставки «Чорнобиль. Я там був» – цього разу вразив гостей виставки 15-метровим колажем-стенгазетою, що розповідає трьохсотлітню історію міста. До народження колажу долучилися також письменники, зокрема Сергій Жадан залишив на ньому свій рукописний текст.

Перший день фестивалю завершився рок-концертом. На сцені цирку виступили «Alarm Pressure» й оркестр, «Светр», «Папа Карло», Сергій Жадан та «Собаки в Космосі», «оркестр Че» та група « … і Друг Мій Грузовик».

Сергій Жадан та «Собаки в Космосі»

 

Літературна частина програми фестивалю об’єднала під одним дахом старого цирку відомих сучасних українських поетів та письменників, серед яких Сергій Жадан, Юрій Іздрик, Світлана Поваляєва, Сашко Ушкалов, Павло Коробчук, Дмитро Лазуткін, Анастасія Афанасьєва, Євген Положій, Олег Коцарєв, Олександр Кабанов, Ганна Яновська. До розмови про екологічні проблеми приєдналися гості із Білорусі – поет та перекладач Андрій Хаданович, Росії – російський поет, есеїст, перекладач, журналіст, організатор міжнародних культурних проектів Ігор Сід та Польщі – поет Марцин Цецка.

Один із ідейних натхненників фестивалю екологічної урбаністики – Сергій Жадан, напередодні відзначив свій день народження. На жаль, до свята поціновувачі таланту письменника і поета анонсованого подарунку не отримали: нову збірку віршів під назвою «Прощання слов’янки» до творчого вечора поета, який відбувся в арт-під’їзді (захід фестивалю «StreetArtFest», який паралельно з «Акумулятором» проходив у Харкові), надрукувати не встигли. Шанувальникам творчості Жадана доведеться зачекати. Поява видання запланована на осінь.

Другий день фестивалю також завершився музикою: цього разу етнічні та електронні композиції презентували Алла Загайкевич і «електроакустичний ансамбль», «Ойра» та Андрій Кириченко, Андрій Кириченко + Богатирьов, «Indirect», «Infra Red Army», «Калєкція-бренд», «Raskardaš Orkestar», та «Creamwave». Концерт мав відбутися на сходах на початку вулиці Полтавський Шлях, місці, відомому харків’янам як університетська гірка. Але через заборону місцевої влади пройшов у будівлі цирку.

Під куполом цирку

У неділю, в останній день фестивалю, на учасників чекала велосипедна екскурсія по місту. В маршруті були представлені не тільки вулиці «старого» міста, а й промислові зони. Мандрівка, що розпочалася з оглядин великих промислових об’єктів – заводів («Турбоатом», «ХЕМЗ»), продовжилася по центру міста та завершилася у мальовничій зоні відпочинку та розваг: харківському лісопарку. І хоча, за задумом організаторів, екскурсія в першу чергу була орієнтована на гостей міста, неабияку цікавість подія викликала і у харків’ян.

Велосипедна еко-екскурсія по старому місту та промислових зонах Харкова від Сергія Жадана


Окрасою фестивалю стали ще одні літературні читання, що проводилися на Дитячій залізничній дорозі.

Тісні та емоційні читання у поїзді Дитячої залізниці

 

Усі, хто придбав квиток на повний перелік заходів фестивалю, отримали у подарунок спеціально створений диск із композиціями музикантів, що брали участь у концертах у рамках фестивалю. Приємним, а головне корисним додатком до диска, були «екологічні поради», надруковані на окремому листку – вкладиші у диск. Організатори фестивалю сподіваються, що прості та загальновідомі істини допоможуть мешканцям мегаполісів покращити вигляд та стан міст уже сьогодні. Особливо цікавими та доречними, за словами Сергія Жадана, є поради з утилізації відходів.

Цікавинкою став також сумісний перформанс із фестивалем «StreetArtFest»: художники прикрашали тильну сторону Харківського театру опери та балету  (ХАТОБ), зображуючи дух театру – такого собі Хатобича, а поети у цей час читали свої літературні твори.

Українські та польські поети читали вірші просто неба

 

На останок, організатори запевнили, що «Акумулятор» – фестиваль не одноразовий, адже кінцева мета триденної фестивальної діяльності, за словами його ідейного натхненника Сергія Жадана, – народження «нової стратегії, коли за допомогою мистецтва робляться спроби проговорювати важливі суспільні проблеми». Тож у планах щорічне проведення об’єднаних ідейно заходів фестивалю, або, щонайменше, окремих акцій під його егідою.

Наталія Завгородня, Харків


Фото: dozor.com.ua;
Oleksii Andrieiev;
Тетяна Давиденко