Рік Джеймса Джойса – 2012-го «Улісса» відпустили на волю

2012 рік в Європі обіцяє стати неофіційним роком Джеймса Джойса – з 1 січня твори письменника вийшли з-під юрисдикції авторського права.

За законом, що діє в більшості країн Європи, термін дії авторського права розраховується за формулою «все життя плюс сімдесят років після смерті». Це означає, що з січня 2012 року «на свободу» виходять твори письменників, які померли в 1941 році, – Вірджинії Вульф, Марини Цвєтаєвої, Аркадія Гайдара, Рабіндраната Тагора, філософа Анрі Берґсона, антрополога Джеймса Фрезера. А також Джеймса Джойса, який помер уже 71 рік тому – 13 січня 1941 року.

Випадок з Джойсом особливий. Спадкоємці письменника відомі своєю винятковою незговірливістю у всьому, що пов’язано зі спробами інтерпретувати тексти ірландського класика, – незалежно від того, чи йде мова про перенесення текстів Джойса на сцену, адаптації їх для потреб масової культури чи наукове вивчення. Скандал світового масштабу стався в червні 2004 року, коли внук письменника Стівен домігся заборони на публічне читання фрагментів «Улісса» на святі Bloomsday в Дубліні (того року Bloomsday було намічено провести з особливим розмахом з нагоди сторіччя описаних у романі подій). У музичному світі добре відомий випадок британської співачки Кейт Буш: понад двадцять років, з кінця 1980-х, вона чекала від Стівена Джойса дозволу включити цитати з монологу Моллі Блум в свою композицію (дозвіл – як виняток – було отримано навесні 2011 року, тоді ж «блумовській» трек «Flower of the Mountain» увійшов до її альбому «Director’s Cut»).

Останній за часом гучний скандал за участю Стівена Джойса теж датується 2011 роком. Тоді суд зобов’язав спадкоємця письменника виплатити $ 240 тис. компенсації викладачеві Стенфордського університету Керолу Шлоссу – у таку суму були оцінені моральні збитки дослідниці, що отримала ще в 1996 році заборону на цитати з віршів Джойса в її науковій праці.

У січні 2012 року багато театрів, передусім в англомовних країнах, планують оголосити про підготовку прем’єр за творами Джойса, нові наукові та біографічні дослідження теж, певно, не забаряться з’явитися. Про Джойсові прем’єри в російських театрах «МН» поки нічого не відомо, що ж до вистави «Улісс», у 2009 році поставленого в московському театрі «Майстерня Петра Фоменка», його поява, як запевнили в театрі, не викликала жодного невдоволення з боку онука письменника.

Цікаво, що одна з головних російських епопей, пов’язаних з дією авторського права, формально теж завершилася лише 1 січня 2012 року. Сімдесят років тому, в грудні 1941-го, помер один з членів об’єднання ОБЕРИУ, поет і драматург Олександр Введенський. Охороною прав спадкоємця Введенського з 1990-х років і до своєї смерті в 2009-му займався літературознавець Володимир Глоцер – на практиці ця «охорона» призвела до того, що збірки оберіутів в останні роки виходили з чистими сторінками там, де повинні були бути твори Введенського, а вчені відмовлялися займатися творчістю поета, знаючи, що будь-який друкований і процитований рядок загрожує судовими розглядами з Володимиром Глоцером. Ситуація змінилася тільки після смерті Глоцера – збірка Олександра Введенського з промовистою назвою «Все» був видана в 2010 році.

Pro-books