Небезпеки Концепції літ.освіти: “Російська література може з’явитися під псевдонімом “Світова література”

10 лютого. у Національному університеті «Києво-Могилянська академія» відбувся круглий стіл «Небезпеки нової концепції літературної освіти»,  участь у в якому взяли експерти-філологи. У підсумковому документі зазначено п’ять пунктів та вимога відмінити наказ від 26 січня 2011 р., яким затверджено Концепцію, а також звільнити літературну освіту від надв’язуваної  їй ідеології «русского мира». Пункти визначають:

1. Орієнтувати школу на цінності якоїсь однієї конфесії – справа небезпечна, тим паче, коли йдеться про багатоконфесійну країну, громадянами якої є не тільки слов’яни.

2. У Концепції є неприпустиме ані з наукового, ані з етичного погляду протиставлення української («низької», етнографічної) – і російської («високої», такої, що претендує на «особливу роль» як «художньо-словесне надбання») літератур.

3. У Концепції постійно йдеться про «тріаду»: українська, російська та світова літератури, що суперечить об’єктивному науковому розумінню предмета. Адже російська література, таким чином, виокремлюється як самостійний предмет у дихотомії «національне – інтернаціональне». Роз’яснення міністра Д.Табачника, що Концепція не передбачає запровадження такого предмету, як «Російська література», мають казуїстичний характер, оскільки навчальний предмет «Російська література» може з’явитися під «псевдонімом» «Світова література».

4. Є неприйнятним перейменування курсу «Зарубіжна література» на «Cвітова література» попри те, що в науці про літературу вживання цих термінів зумовлене «точкою спостереження». Так, своїми кращими надбаннями українська література безумовно входить до складу «світової», проте в нашій національній систематиці не входить до «зарубіжної», до якої належать усі твори, які не належать до українського письменства. Навчальний предмет, який нині називається «Світова література»,  має, як і раніше, називатися «Зарубіжна література».

5. Концепція визнає можливість введення в 10-11 класах інтегрованого предмету «Література». З огляду на нинішню політику Міністерства освіти, науки, молоді і спорту, така новація спрямована виключно проти української літератури і має на меті одне: мінімізувати її обсяг у рамках такого предмету, як «Література».

Учасники круглого столу:
Віра Агеєва, Тамара Кривутенко, Ігор Лімборський, Раїса Мовчан, Володимир Моренець, Михайло Наєнко, Володимир Панченко, Сергій Пригодій.

Документ повністю – на сайті ЛітАкцент.