Питати – аналізувати – планувати: на бізнес-форумі видавців винайшли формулу розвитку українського книжкового ринку

 

12 вересня  в рамках Форуму видавців у Львові відбувся бізнес-форум, який об’єднав фахівців з різних країн у пошуку формули успіху українського книжкового ринку. Уперше за три роки проведення книжкових бізнес-форумів учасники найближче підійшли до суті проблеми – інформаційного дефіциту – та окреслили конкретні шляхи її розв’язання.
Конструктивний діалог забезпечили присутні видавці, книгорозповсюджувачі, міжнародні експерти та голова Львівської обласної державної адміністрації.

 

Розпочалась подія з бізнес-тренінгу від голови Львівської обласної державної адміністрації Миколи Кмітя, який пояснив своє рішення присвятити 2 години зі свого щільного графіку роботі за одним столом з видавцями вагомістю книжної теми: «Головна диференціація країни, нації – це кількість розумних людей у суспільстві. А це дає лише книга». На його думку, книговидавництво повинне функціонувати за здоровими ринковими механізмами, тому Голова ЛОДА надав видавцям практичні рекомендації з підвищення ефективності бізнесу та закликав присутніх до стратегічного планування та системного підходу. 

 

 

На брак інформації та зворотнього зв’язку скаржилися представники обох ланок книжкового ланцюгу – і видавці, і розповсюджувачі. «Видавців не цікавить, що буде продаватись. Може, вони до когось і звертаються у плануванні асортименту – до Бога, до астрологів, але в жодному разі не докниготорговців», – розказав представник роздрібного бізнесу. У свою чергу, представникивидавничого бізнесу скаржились на слабкий маркетинг та відсутність інформації про попит, що змушує усіх гравців ринку «грати всліпу» та займатися ледь не благодійністю: «Зараз в Україні займатися книжками – це донкіхотство», – зазначив один з учасників.

 

 

Вирішення інформаційної проблеми лежить у площині налагодження партнерства та інформаційного обміну між видавцями та розповсюджувачами книжок, впровадження інформаційних технологій, проведення соціологічних і ринкових досліджень та ширшої інформаційної підтримки книжкової галузі.

 

 

Як налагодити комунікацію між видавцями та дистриб’юторами книжок, а також як проводити ефективні дослідження, українців вчили закордонні гості. Провідний експерт з розвитку державної і муніципальної книжкової політики Ґюс Схюнт (Голландія) в доповіді «Продаж книжок в Україні: наступні декілька років» розповів, як потрібно змінювати книжковий ринок України. «Дуже часто ви звинувачуєте уряд, натомість видавці повинні співпрацювати, проводити спільні тренінги, вони повинні зрозуміти, що конкурент – не ворог, а ваш потенційний партнер. Львівський форум показав, що ви досягнули значних результатів, і, я переконаний, що ви можете більше», – наголошує експерт. На його думку, книгодрукування в Україні повинно бути більше зорієнтованим на читача, книгарні повинні відрізнятись одна від одної, в них потрібно впроваджувати самообслуговування та встановлювати чіткі вказівники – усе, до найменших дрібниць, має викликати бажання купити книгу. На думку Ґюса Схюнта, в українській книжковій галузі не вистачає відчуття терміновості змін, відчуття співпраці, а також фіксованої ціни на книгу.

 

 

У тому, що розвиток видавничого сектору залежить від підвищення якості дистрибуції, також переконаний інший голландський гість – Єрун Канс. Є. Канс, який впродовж багатьох років був одним із директорів Королівської асоціації видавців і книгорозповсюджувачів Голландії, стверджує, що українські читачі нічим не відрізняються від голландських: «Ситуація абсолютноідентична. 50% голландців ніколи не купують і ніколи не купуватимуть книги, 40% – іноді купують книги, і лише 10% – це справжні любителі книг, які купують практично кожну книгу, яка з’являється на ринку. Ви повинні зосередитись на тих 40%, які час від часу купують книги, бо ні перші, ні треті не будуть більше купувати: перші – тому що не хочуть, треті – тому що просто фізично не можуть читати більше». Є. Канс переконаний, що для того, щоб більше продавати, потрібно мати кращі книгарні, оскільки за статистикою лише 50% людей, які йдуть до книгарні, знають, яку книгу вони хочуть купити, 68% – купують іншу книгу, ніж планували, а 60% – купують більше книг, ніж спочатку планували. Тому книгарні повинні викликати бажання придбати книжку і створювати для цього всі необхідні умови. «На Форумі я побачив велику кількість людей, які хочуть купувати книжки. Вони заслуговують на те, щоб мати найкращі книгарні», – зазначив Є.Кранс.

 

 

Після розмірковувань щодо ідеального ринку збуту книжкової продукції, К.Клімашенко, власник мережі книгарень «Книжковий супермаркет», повернув учасників до сучасних українських реалій. Найбільше К.Клімашенко скаржиться на відсутність постійного спілкування між книгорозповсюджувачами та видавцями і байдужість останніх до поточного відслідковування динаміки продажів власних книжок: «Ми ведемо постійну статистику продажів книг, проте лише одиниці серед видавців цікавляться цими даними».

 

 

Головний директор газети «Кніжноє обозреніє» Алєксандр Гаврілов в своїй доповіді повернувся до проблеми видавництва книг, зокрема, якісної книжкової продукції. «Динаміка світового книжкового ринку складає 1-2% щорічного приросту, а вихід Гарі Потера спричинив стрибок в 5-6%. Подумайте, як кардинально лише один успішний видавничий проект змінив динаміку світового ринку», – розповідає пан Гаврілов. Проте, на його думку, не варто забувати про комплексний підхід до успішних видавничих проектів, адже на додаток до хорошого тексту мають працювати усі бізнес механізми: аналіз потреб читачів, потужна рекламна підтримка та забезпечення достатніх накладів продукції. Алєксандр Гаврілов зауважив, що російський книжковий ринок зіткнувся з трьома серйозними кризами: кризою дистрибуції, кризою уваги та кризою носія, з яких саме друга є найкритичнішою: «Сьогодні з’являється все більше різноманітних розваг, які відвертають вашу увагу від книги. Проте, книга конкурує з усім, що претендує на ваш час: прогулянкою парком, зустріччю з друзями, зрештою, з роботою. Саме тому ми не можемо собі дозволити видавати неякісні книги».

 

 

Своїми думками та досвідом поділились також експерти з Польщі: Лукаш Голємбовський, провідний експерт польського книжкового ринку, а також Гжегош Гузовський, президент Варшавської виставки "Ars Polona", які ще раз підкреслили важливість книговидавничої справи для суспільства. «Якщо людина не читає, вона не думає – у неї в голові лише картинки», – розповідає пан Гузовський. Лейтмотивом бізнес-форуму стала думка про те, що книгу потрібно сприймати, як товар, який потрібно навчитись продавати, проте не забувати, що це витвір мистецтва, який справляє значний вплив на розвиток суспільства.
«Я рада, що ми дійшли висновку про необхідність об’єднання зусиль книговидавців і книготорговців і, як завжди, я запрошую об’єднати наші зусилля саме навколо Форуму видавців», – підсумуваларезультати бізнес-форуму Президент ГО «Форум видавців» О.Коваль.

 

Джерело:bookforum.com.ua