Новий російський підручник з історії виправдовує сталінські репресії

 

Перед початком нового навчального року російським вчителям представили рекомендований у якості базового підручник історії, у якому сталінський терор розглядається як інструмент розвитку радянського суспільства, а сам Генералісимус представлений як успішний і ефективний керівник, повідомляє osvita.org.ua.

 

Як повідомляє російська газета "Время новостей", презентація нової історичної концепції для шкіл відбулася на загальнонаціональних зборах вчителів історії в Академії підвищення кваліфікації та професійної перепідготовки працівників освіти, присвячених викладанню новітньої історії Росії. Там вчителям запропонували для ознайомлення підручник Олександра Філіппова та його співавторів, що готується до друку в одному з московських видавництв і повинен стати базовим для вивчення російськими школярами. Як попереджають автори посібника, "основну увагу учнів передбачається сконцентрувати на поясненні мотивів і логіки дій влади".

 

 

У підручнику йдеться, зокрема, про те, що організованого голодомору СРСР не було, він був пов’язаний "як з погодними умовами, так і з незавершеністю процесів колективізації", а наприкінці 30-х років, у рамках модернізації в СРСР побудований не соціалізм і не капіталізм, а індустріальне суспільство.



Вчителям також рекомендують говорити дітям, що початкові поразки у Великій Вітчизняній війні носили в основному об’єктивний характер, а про депортацію народів у роки війни треба говорити з "особливою стриманістю й обережністю".

 

Однак всі вищезгадані тези відходять на другий план, поступаючись головній – фундаментальній по суті: виправданню масових репресій у період сталінського правління. Так, визнаючи факт розстрілу польських військовополонених у Катині співробітниками НКВС, автори пишуть, що "це було не просто питання політичної доцільності, але й відповідь за загибель багатьох тисяч червоноармійців у польському полоні після війни 1920 року, ініціатором якої була не Радянська Росія, а Польща". Тобто фактично вводиться в побут поняття "справедливої" історичної відплати.

 

Якщо в радянських підручниках історії сталінські репресії або просто замовчувалися, або подавалися як якесь "викривлення" генеральної лінії КПРС, то автори нового підручника фактично шукають "раціональні" виправдання дій влади зі знищення мільйонів своїх громадян. "Важливо показати, що Сталін діяв у конкретно-історичній ситуації, діяв як керівник цілком раціонально – як охоронець системи, як послідовний прихильник перетворення країни на індустріальне суспільство, кероване з єдиного центру, як лідер країни, якій у найближчому майбутньому загрожує велика війна", – рекомендують вчителям автори посібника. При цьому Філліпов та його співавтори наполягають на принципово новому механізмі підрахунку жертв сталінського терору. На їхню думку, такими варто вважати лише тих, хто був засуджений до страти або розстрілу. "Це дозволить піти від спекуляції на цій темі, коли до жертв репресій зараховувалися всі, включаючи тих, хто втратив роботу з політичних мотивів, був виключений з комсомолу або з партії й т.п.", – вважають історики.

Про те, коли російські школярі розпочнуть вивчення історії за версією Філліпова поки що невідомо, однак, вчителям уже порадили уважно ознайомитися із запропонованою їм концепцією й внести свої виправлення й доповнення – не відступаючи при цьому від основної ідеї автора.