Письмо від руки розвиває логічне мислення

Сучасні комунікаційні засоби витісняють написані від руки нотатки. Але в повсякденному житті письмо продовжує відігравати важливу роль. Для експертів вміння писати від руки є взагалі основою логічного мислення.

У німецькій «фортеці гуманітарних наук» – університеті Тюбінгена – науковці активно розвивають ідеї про написане слово. У жовтні там відбудеться конференція, на якій літературознавці та культурологи дискутуватимуть про роль письма в епоху цифрових технологій.

Експерти припускають, що рукописні тексти дедалі успішніше протистоять машинописним нотаткам. Можна почути, зокрема, таке пояснення: «У той час, як набір на компютері робить акт письма невидимим, написання від руки пропонує не просто результат, а сам процес». Це означає, що в написаному від руки виражені почуття й навіть настрій автора.

Отже, ставити хрест на вмінні писати від руки, зарано. На це вказують не лише численні об’єднання за інтересами, члени яких колекціонують, наприклад, автографи знаменитостей чи історичних постатей. На картках з афтографами до сьогодні ставлять підпис від руки. Якщо на фотокартці, книжці чи інших речах стоїть підпис відомої людини, їхня ціна одразу зростає.У США літературний журнал «The Rumpus» залучив до проекту «Листи поштою» одного з відомих письменників. Три-чотири рази на місяць цей письменник пише листи. Їх копіюють і розсилають передплатникам в усьому світі. У Німеччині існує компанія, що називається «Feine Reime» («Гарна рима»). Спеціалісти в галузі шрифтів і дизайну спеціально для вас естетично напишуть любовного листа.

Починаючи від 1970-х років, суттєво знизилася важливість писати від руки. Існують навіть програми, які перешкоджають розвитку індивідуального письма: у деяких школах Гамбурга, наприклад, дітей вчать писати лише друковані літери, а не чистописанню: мовляв каліграфія є занадто складною справою для дітей і переобтяжує їх.

Педагог Ендерс не погоджується з такими міркуваннями й наголошує: витіснення каліграфічного письма призводить до того, що студенти розвивають інші форми сприйняття й мислення. «Тексти, написані від руки, слід ретельніше продумувати, ніж ті, що я набираю на комп’ютері», – говорить Ендерс. Коли працюєш на комп’ютері, то в текст можна щось вставляти, пересунути, змінити. Текст можна пропустити через програму перевірки орфографії. Натомість коли дитина пише від руки, вона повинна від самого початку спланувати й продумати, що і як писати: «Це призводить до того, що діти вчаться думати по-іншому – більш логічно та з висновками».

Незважаючи на загальні тенденції, у німецьких школах, як і раніше, практично все пишуть від руки. Натомість у Швеції зовсім скоро ситуація може змінитися. Там уже існують класи, в яких діти вчаться писати виключно на комп’ютерних клавіатурах.

За матеріалами Dw.de