Древній епос вчені порівнюють із соцмережами

Вчені показали, що стосунки між персонажами древніх епосів набагато більш схожі на зв’язки в реальних соціальних мережах, ніж на стосунки персонажів у художній літературі. Робота опублікована в журналі EPL (стаття також доступна у вигляді препринту), а її короткий зміст наводить ScienceNow.

Дослідники проаналізували текст трьох незалежних епічних творів – «Іліади», «Беовульфа» та ірландського «Викрадення бика з Куальнге». В них містяться описи 714, 74 і 404 персонажів відповідно. Якщо дійові особи епосу були знайомі або зустрічалися, то дослідники вважали їх пов’язаними і на основі цього будували соціальну графу для кожного з творів. Така ж графа зв’язків складалася і для деяких зразках сучасної художньої літератури – «Братства Кільця» Толкієна, шекспірівського «Річарда III», «Знедолених» Гюго. Отримані графи аналізували і порівнювали з топологією реальних соціальних мереж.

Виявилося, що зв’язки і персонажів епосу, і персонажів сучасної літератури володіють найважливішими рисами топології реальних зв’язків між людьми – кластеризованістю і невеликою середньою відстанню. Кластеризованість – це наявність груп, всередині яких люди або персонажі тісно пов’язані між собою. Невелика середня відстань в реальних соцмережах знайшла своє відображення в гіпотезі «тісного світу» і «шести рукостискань».

Проте, у деяких рисах художня література відрізнялася як від стародавнього епосу, так і від реальних соціальних мереж. Наприклад, більшість другорядних персонажів в ній були пов’язані з головними героями і ні з ким іншим. Математично це відбивалося на розподілі вузлів графів по числу пов’язаних ребер і на здатності зберігати зв’язність при видаленні головних вузлів (центральних персонажів).

Розроблена методика відкриває новий спосіб аналізу історичної достовірності міфів. Якщо за епосом «Іліади» і «Беовульфа» більшість дослідників визнає наявність історичної основи, то з приводу «Викрадення бика з Куальнге» у вчених є серйозні сумніви. Робота фізиків показує, що «Викрадення» набагато більше схоже на історичні міфи на зразок «Беовульфа», ніж на міфи вигадані, на зразок «Братства Кільця».

Lenta.ru