Літературні премії та конкурси в Україні

17 вересня в малій сесійній залі Львівської міської ради відбулася дискусія на тему «Літературні премії та конкурси в Україні»  за участі Володимира Панченка, Костянтина Родика, Тетяни та Юрія Логушів, Наталі Ксьондзик та ін.

 

Костянтин Родик, керівник премії «Книжка року» визначив літературу з одного боку як мистецтво, а з іншого – як індустрію. Висока література часто має мало шансів бути прочитаною, і для цього запроваджено премії. Пан Костянтин заявив, що його премія не орієнтується на ринок, який годує читача невибагливими стравами. За його словами, «Книжка року» прагне вчитися на помилках, здобувати досвід та формувати експертне журі виключно з професіоналів. На думку критика, головною вадою форуму є тематичне нерозрізнення всього наявного літературного репертуару.

Наступним висловив промову Юрій Логуш – засновник та організатор вже не тільки українського, а й міжнародного конкурсу «Коронація слова». Він повідомив, що суть цієї премії – орієнтація на Захід, відкритість для нових авторів та ринковість. Щоб конкурувати з масовими теле- та інтернет-розвагами, потрібно просувати бестселери. «Коронація слова» велику роль приділяє рекламі, а «короновані» видання – яскравій обкладинці. Гаслом цього конкурсу є конкуренція, адже змагання– це основа ринку.

Проте президент «Форуму видавців» Олександра Коваль вважає, що конкуренція – не вихід, адже в такому разі премії поглинуть одна одну. Тому треба об’єднуватись, щоб відбулася синергія, і взагалі збільшувати кількість премій. Також варто популяризувати так звані «колгоспні» премії, адже в Україні їх всього 170, а відомі лише 10.

Премія в Україні має бути гарним маркетинговим інструментом. Вона має бути гучною, про яку всі знатимуть. Значну роль відіграють лейбли, наліпки, стікери на премійованих книжках. Адже такі книги набагато краще продаються, що підтвердила головний редактор «Клубу сімейного дозвілля» Світлана Скляр. Окрім того, потрібен ґрунтовніший інформаційний супровід: чим більший розголос – тим вищі тиражі. Премію можна порівняти з екосистемою – чим більше її біорізноманіття – тим вона розвиненіша. Ідеальна премія повинна бути хорошим важелем для продажу книг і надавати довготривалу підтримку автору.

Bookforum