Економіст-експерт та публіцист Наталія Семенченко: «Реформа системи освіти у нас в Україні заполітизована і, як правило, обмежується півзаходами»

КНИЖКОВА ДЕГУСТАЦІЯ

Eкономічний експерт, член-кореспондент Української академії наук та популярний публіцист Наталія Семенченко презентувала нову книжку «Освіта в Україні».

Теми, яких торкається в своїй книзі Наталія Семенченко, мають відношення практично до всіх нагальних питань сфери освіти

За словами українських видавців, на вітчизняному книжковому ринку такий жанр, як публіцистика, вже давно явище досить рідкісне. Попит є, але не вистачає авторів, які, з одного боку, могли б парадоксально та незалежно мислити, блискуче аналізувати та глибоко володіти темою, а з іншого – були б здатні донести результати своєї праці в цікавій та зрозумілій для масового читача формі. В цьому сенсі знаковим проривом, на думку книговидавців, стала поява у 2009 році книги «Полювання на правду» (рос. назва – «Охота на правду») кандидата економічних наук, доцента, члена-кореспондента Української академії наук Наталії Семенченко, в якій розглядались історичні, політичні та економічні передумови розвитку України. Ця літературна праця дуже швидко набула популярності, до того ж не тільки в Україні. За словами видавців, книгу досить активно розкуповували в книжкових крамницях Москви та Санкт-Петербурга, а сама Наталія Семенченко стала номінантом рейтингу «Книга року – 2009».

Цього року за кілька днів до Дня Вчителя, який країна святкувала 3-го жовтня, побачила світ друга книга експерта – «Освіта в Україні» (рос. варіант назви – «Образование в Украине»). У ній Наталія Семенченко, за її власними словами, ризикнула неупереджено проаналізувати ситуацію, що склалась у вітчизняній освітній системі. «Я сама – викладач із багаторічним стажем, – каже автор. – І в процесі спілкування зі своїми колегами-педагогами з вищих навчальних закладів та загальноосвітніх шкіл у мене з’явилося бажання розібратись у проблемах, які сьогодні існують, та створити свого роду законопроект, націлений на реформування українскьої системи освіти. Проте, створивши його, я подумала, що читачеві буде цікавіше читати його більш розгорнуто, з прикладами історичного розвитку освіти та досвідом інших країн. Ось так і з’явилась ця книга».

За допомогою своєї книги Наталія Семенченко намагається «достукатись до умів та сердець простих українців, а, можливо, – й до представників владних кіл із тим, щоб примусити всіх задуматися, в якій Україні ми хочемо жити, і яку країну ми залишимо своїм нащадкам». Автор праці вважає, що «довгі роки реформи системи освіти в Україні були, як правило, заполітизовані, і загалом обмежувались півзаходами. Серед них багато псевдореформ, які просто ламають систему освіти та науки, що в подальшому призведе до серйозних наслідків».

Тематика, якої торкається у своїй книзі Наталія Семенченко, досить широка. Вона стосується практично усіх нагальних питань освітньої сфери: це й доречність 11-річної шкільної освіти (тим більше, що насправді вона залишається 12-річною, враховуючи доданий рік перед школою), і виправданість відміни п’ятибальної системи оцінювання, і наслідки «автономізації» університетів. Особливу увагу авторка приділила проблемам фінансування навчальних закладів, у першу чергу професійно-технічних. На її думку, відсутність відповідної уваги до цього рівня системи освіти разом із поступовим скороченням кількості профтехучилищ та їхньою неустаткованістю загрожує Україні катастрофічною відсутністю кваліфікованих робочих кадрів. «Досить вірогідно, що, йдучи таким шляхом, наша країна найближчим часом буде вимушена «імпортувати» кваліфіковану робочу силу, маючи всі шанси успішно ростити своїх спеціалістів», – говорить Наталія Семенченко.

Книги Наталії Семенченко можна назвати прикладом інформативної літератури, без нав’язування авторської точки зору, але такої, що стимулює до роздумів та дій

Досить детально у книзі розглянуто й одне з найсуперечливіших питань сучасної української системи освіти – зовнішнє незалежне тестування. Як вважає Наталія Семенченко, нова система оцінювання знань не дозволяє повноцінно розкрити здібності учнів, відповідно, повністю покладатися на неї при прийомі до вишів є великою помилкою.

Досить цікаво, що практично з кожної з представлених у книзі тем автор пропонує історичний екскурс. Досить часто це дає можливість абсолютно в іншому світлі поглянути на багато, здавалося б, уже добре всім нам відомих речей, наприклад, на те ж ЗНО. «Як не дивно, але головним рекомендувачем зовнішнього тестування виступив Світовий банк, – розповідає Наталія Семенченко. – Виявляється, тести – це класична «ринкова» учбова технологія, яка приносить величезні прибутки фірмам-розробникам. Так що наша країна – це, як мінімум, новий ринок збуту для подібного роду педагогічного продукту. При цьому – ще раз підкреслюю – жодна європейська країна не використовує у своїй системі освіти тільки тестову систему оцінювання під час вступу до вишів».

Директор видавництва «Саммит-книга» Ігор Степурін не сумнівається в тому, що нова книга Наталії Семенченко матиме успіх. «Публіцистика – це та категорія літератури, для якої надзвичайно важлива об’єктивність, те, щоб читач міг отримувати достовірну інформацію та самостійно робити висновки з прочитаного, – пояснив він під час презентації. – Книги Наталії Семенченко можна назвати прикладом такої літератури – інформативної, без нав’язування авторської точки зору, але такої, що примушує думати та діяти. З цієї причини, я упевнений, на її другу роботу очікує не менший успіх, аніж на попередню».

Тетяна Урландцова