Найгучніші культурні події 2013-го в Україні ФОТО

Яким нам запам’ятався 2013-ий рік в Украні “культурній”:

*

Український “Музей покинутих секретів” кращий в Європі

Оксана Забужко отримала одну з найпрестижніших літературних нагород “Анґелус”. Її роман “Музей покинутих секретів” визнали у Вроцлаві найкращим серед семи номінантів на літературну премію Центральної Європи.

“Тепер я розумію, чому голлівудські зірки при врученні “Оскара” починають плакати, – сказала українська письменниця отримуючи премію. “Музей покинутих секретів” – це сучасний епос сучасної України: родинна сага трьох поколінь, події якої охоплюють період від 1940-х років до весни 2004-го. Велика література і жорстока правда — про владу минулого над майбутнім, про кохання і смерть, про споконвічну війну людини за право бути собою.

Ювілейний Форум видавців

З 12 по 15 вересня у Львові тривав 20-ий Форум видавців. Два роки і два місяці тривала б подія, якби проводили по одному заходу на день. До Львова із 23 країн світу привезли понад 100 тисяч книжок. З них – більше 10 000 – новинки. У підсумку – книги українських письменників розхапали як “гарячі пиріжки”. Серед авторів – Олександр Ковальов, Юрій Винничук, Олесь Ульяненко, Люко Дашвар, Любко Дереш, Максим Кідрук, Ірен Роздобудько та багато інших.

*

Перша онлайн-трансляція української вистави

Близько 20 тисяч користувачів дивилися виставу “Гамлет” онлайн. Її показали в березні. Виставу поставив режисер-володар Шевченківської премії-2013 Дмитро Богомазов, який в основі постановки використав переклад п’єси Юрія Андруховича.

Письменник максимально осучаснив класичний текст і додав до нього грубу лексику. На одеській сцені персонажі представлені як паперові люди-ляльки в театрі маріонеток. Вибілені особи-маски, механічний сміх, уповільнені рухи. Їх байдужість до добра і зла, білого і чорного, покірність долі тільки додають страждань Гамлету, який живе, бореться і шукає правду.

*

Три українські прем’єри в прокаті в один день

Три стрічки власного виробництва вийшли в прокат в один день — 3 жовтня. Дві з них — “Одвічне повернення” Кіри Муратової в жанрі кінопроб та байопік “Параджанов” Сержа Аведікяна та Олени Фетісової змагалися за місце номінанта від України на кінопремію “Оскар” (цього року український фільм так і не потрапив в короткий список номінантів іноземних фільмів). А третій — “Іван Сила” Віктора Андрієнка по суті став першим сімейним пригодницьким фільмом за роки незалежності. У стрічці йдеться про найсильнішу людину планети – велета з гірського села Івана Силу.

parajanov

Українське кіно б’є рекорди в касі

У “касі” відзначилася ще одна українська стрічка. Молодіжний триллер “Тіні незабутих предків” за чотири тижні прокату зібрав майже 21 мільон гривень. У перший же вікенд прокату стрічка потрапила в трійку лідерів, що безумовно є рекордом у прокаті українських стрічок.

В основі стрічки режисера Любомира Левицького легенда про карпатських мольфарів. Дев’ять мольфарів запечатали потойбічну нечисть в Книгу Тіней, на яку поставили клеймо – магічну Згарду. Потім події фільму переносяться в наші дні. Згарда знайдена і передана університетові, однак з вини 20-річного студента Вані вона пропадає. Після чого на тілах його друзів проступають магічні знаки, і їх життю загрожує небезпека.

*

43-а “Молодість”

Протягом десятьох фестивальних днів у Києві можна було побачити не лише нові конкурсні роботи українських та закордонних молодих режисерів. Показали і десять фільмів-номінантів на цьогорічну премію “Оскар” від різних країн, і першу в світі повну ретроспективу Ульріха Зайдля. Австрійський режисер приїхав до Києва в якості спеціального гостя. Зокрема, аби представити і фотовиставку “Любов. Віра. Надія”, присвячену його трилогії “Рай”. Це були сорок дві оригінальні фотографії про трьох жінок (матері, сестри та дочки) з однієї європейської родини, які у різні способи шукають, як вдовольнити свої найпотаємніші бажання.

Фільмом закриття “Молодості” стала незвичайна картина за фантастичним романом Станіслава Лема. Головну роль у напіванімаціній роботі Арі Фольмана”Конгрес” виконала Робін Райт. У стрічці вона грає саму себе. “Обрали цей фільм, тому що його автор не лише “Оскарівський” лауреат за анімацію “Вальс з Баширом”. Він на сьогодні один з найбільших новаторів у світовому кіно, бо поєднує ігрове, документальне та анімаційне у фільмах. І ще тому, що це приклад для нас великої європейської копродукції. Німеччина, Ізраїль, Люксембург та інші країни. Коли ми кажемо про розвиток українського кіно – це той напрямок, у яому варто рухатися, – пояснив вибір фільму-закриття Андрій Халпахчі, генеральний директор фестивалю.

*

Кінопрем’єри в Одесі

Також з розмахом та кіноновинками відзначився і літній Одеський кінофестиваль. Стартував він з “мовчазного” фільму з одним 77-річним актором, який грає моряка та за увесь фільм говорить лише чотири слова.

Того ж вечора культовий режисер Емір Кустуріца отримав першого “Золотого Дюка” за внесок у кіномистецтво. “Рейтинг фільму залежить від людської дурості і зоряного складу акторів. Зараз фільми стали занадто одноманітні, з примітивним смислом. Продивляючись черговий такий фільм, він не стане замислюватися над тим, що потрібно вміти мислити самостійно, що завжди потрібно боротися проти того, що тебе не влаштовує в твоїй країні, її уряді. Зараз вигідно нав’язувати штампи і змушувати думати колективно” – сербський режисер Емір Кустуріца розповів учасникам творчої зустрічі у день відкриття фестивалю. Увечері він також відіграв на Потьомкінських сходах грандіозний безкоштовний концерт.

Гран-прі від глядачів та статуетку від журі отримав російський фільм “Географ глобус пропив” Олександра Велединського. Найбільше глядачам сподобалося те, що герой просто живе.

*

Газета по-українськи