Московський книжковий автобус

На створення бізнесу «на колесах» 40-річну Ганну Тихомирову надихнула голлівудська мелодрама. Інвестиція в пересувний магазин дитячих книг окупилися вже через рік.

«Ой, мамо, це Груффало, воно мене понюффало». – «Яке ще Груффало? Мишеня, ти про кого?» – «О, це дуже великий звір, я з ним давно знайомий …» – артистично, міняючи інтонації, Ганна Тихомирова читає дітям казку сучасної письменниці Джулії Дональдсон. Таких книг, майстерно написаних і намальованих, у магазині Тихомирової багато. Господиня ретельно відбирає асортимент. Основна частина книг – продукція прогресивних видавництв: «Рожевий жираф», «Самокат», «Мелік-Пашаєв» , «Компас-Гід» та ін.

Книгарні на колесах вже два роки. Тихомирова давно мріяла про затишну книжкову крамницю, фантазувала, якою вона буде. Одного разу побачила голлівудську мелодраму «Вам лист» і зрозуміла: ось воно! Ганна зібрала друзів, влаштувала мозковий штурм, просила накидати ідеї. Колективно вирішили: у магазина повинен бути свій маленький автобус, який роз’їжджає по школах.

Ірина Балахонова, директор видавництва «Самокат», пригадала, що бачила щось подібне в Європі. Але книжкову крамницю так і не вдалося відкрити: банки відмовили в кредиті. Власних заощаджень Тихомировій вистачило тільки на автобус. Колишній Mercedes вона купила в розстрочку за 450 000 рублів. Ще 200 000 рублів витратила на переобладнання: замість звичних сидінь – лавки і диван, на стінах – полиці, вікна – вітрини. Фасад розфарбував ілюстратор Тимофій Яржомбек.

Початкові інвестиції окупилися в перший же рік, пересувний магазин привернув увагу. Але розраховувати на серйозний прибуток не доводиться. «Це не бізнес у чистому вигляді, а скоріше проект для душі», – зізнається Тихомирова. Половина всіх поїздок «Бампера» некомерційні: у дитячі будинки, школи, провінційні бібліотеки. Для порівняння: якщо в Москві на акції «Ніч музеїв» одного разу вдалося продати книг на 100 000 рублів – рекордна для «Бампера» виручка, то поїздки в регіони приносять у кращому разі вдвічі менше. «Бувають дні, коли прибуток зовсім нульовий, тоді для підняття настрою продаємо один одному по одній-дві книги», – розповідає Тихомирова. Соціальна спрямованість бізнесу –  усвідомлене рішення, змінювати курс Анна не має намірів.

Книжкові «монстри»

Водій, продавець-психолог, товарознавець, координатор, рахівник, арт-директор – у такій компанії «Бампер» подорожує регіонами. Щоб скоротати час у дорозі, читають вголос. «Усі в команді повинні знати, що продаємо», – впевнена Тихомирова. Найбільші відстані, які подолав «Бампер», – 1500 км на південь, в Краснодарський край, і стільки ж на схід, в Пермський. «Ми відразу вирішили, що будемо їздити по регіонах, – говорить Ганна. – У Москві хоч якісь якісні книжки є, а в провінції про них взагалі не знають». Регіональними поставками займаються «гіганти» – АСТ, ЕКСМО. «Їм все одно, що видавати: або це глянсова обкладинка з туалетним папером всередині, або ведмедики-зайчики з величезними виряченими очима», – говорить Тихомирова. Коли мова заходить про зміст і якість дитячих книг, вона непримирима: «Нещодавно була на книжковому ярмарку – відчуття, що риєшся в смітнику. Ніби діти – дебіли, ніби їм потрібні тільки яскраві кольори і блискучі рожеві картинки, ніби у них немає смаку в принципі. Мене як споживача це ображає, одне бажання – заборонити такі видання».

Анна згадує, як у Краснодарському краї в автобус зайшли бабуся з онукою. Через кілька місяців, у наступний приїзд «Бампера» бабуся повернулася з кошиком фруктів і зворушливою розповіддю: внучка все літо вирішувала задачки з математики, за це батьки подарували їй гроші на купівлю книжок. Дівчинка не змогла сама прийти в «Бампер» і настільки відповідальний вибір доручила бабусі. «А для Москви типова інша ситуація, – розповідає Тихомирова. – Дитина хоче книгу, а батьки не дають, тягнуть назад: «У тебе вже є! Підемо звідси!»

Ліки від самотності

«Вчасно прочитана книга може врятувати життя», – впевнена Ганна. Закінчивши психфак МДУ, в 1990-х вона працювала з сім’ями, що страждали алкоголізмом і наркоманією, і вивела закономірність: важкі підлітки міняються, як тільки потрапляють в нове оточення. Через книги можна йти у внутрішній світ дитини. «Усі проблеми – від самотності, – говорить Тихомирова. – Здається, що тільки у мене одного все погано, я один варюся в цьому жаху, і внутрішнє напруження стає нестерпним». Але якщо про схожі ситуації – розлучення батьків, образи, насильство вдома і в школі – дитина прочитає в книгах, вона зрозуміє, що не самотня у своїх переживаннях, – це зробить її сильнішою, розширить «психологічний кругозір».

Найбільше Ганна любить продавати книги на складні теми, які з першого погляду нікому не подобаються. Взяти, наприклад, «Хіросіму» Тосі Марук: перед нами семирічна Мії-тян, її сім’я і її біль. Гнітючі ілюстрації, гнітючі думки. Своєю неоднозначністю книга змушує задуматися навіть дорослу людину. Але як інакше розповісти дитині, що світ буває жорстокий, що люди деколи здійснюють такі вчинки, за які соромно людству?

Послухайте, мами, послухайте, татусі

«Ось автограф Noize MC, ось Тутта Ларсен, а це – Павла «Паштет» Філіппенко», – Ганна показує написи на стелі. Рок-зірки охоче приходять в «Бампер», читають вголос дітям. Влаштовуючи такі читання, Тихомирова хоче продемонструвати сучасним батькам, наскільки корисний такий формат спілкування. Читаючи, ти неминуче перебуваєш в контакті з дитиною, у одному просторі, не можеш набирати смс, розмовляти по телефону або паралельно думати про щось. «Якби діти більше читали, якби батьки їм читали, у них було б більше шансів на здорове життя», – констатує Тихомирова.

Forbes