Кріс Палма (Google Books): “Ми хочемо, щоб люди могли користуватися будь-якими пристроями для читання книжок”

Кріс Палма (Chris Palma), менеджер з розвитку партнерства підрозділу Google Books, розповів, чому спочатку заявлений термін запуску проекту зсувається і спробував привернути книготорговців до проекту Google Editions.

.

– Чому все-таки старт проекту Google Editions знову відкладений?

Як відомо, ми намагаємося запропонувати ринку е-книг рішення, не пов’язане з тією чи іншою маркою або моделлю рідерів, а це вимагає досягнення згоди між великим числом його гравців – видавцями, авторами, торговцями, читачами та виробниками читалок. Відповідно, все потребує додаткового часу. Ми хочемо бути впевнені, що не відтворюємо той контент, який вже хтось зробив.

– Різні видавці та їх об’єднання по всьому світу вже розробили свої прийоми збуту е-книг, в чому переваги вашої ідеї?

– Звичайно, це так, щось вже робиться. Також як і на ринку друкованих версій, де видавці заробляють свої гроші за допомогою різних комбінацій продуктних форм, різних продуктів і каналів збуту. Тут, ми думаємо, буде не менше варіантів у т.ч. і пов’язаних з джерелом отримання е-копії, який в рамках нашого підходу не «прив’язаний» ні до певного приладу, ні до певної закритої системи.

Наразі ми активно співпрацюємо з різними торгівцями та їх об’єднаннями з тим, щоб привернути увагу до пропозиції проекту Google Editions. Головне, що участь у ньому не вимагає від них великих інвестицій в технологію, придбання ліцензій, склади і захист від несанкціонованого використання. І ще: ми не прагнемо до ексклюзивності. Ми готові підтримувати продаж, здійснюваний під маркою іншої фірми, надати їй допомогу для пошуку і збуту Google Book Search.

.

– Чому ви не довіряєте читалкам, зокрема, не орієнтуєтеся на пристрої а-ля Kindle як ексклюзив, а прагнете надавати чтиво через браузер?

– Ми хочемо, щоб люди, могли користуватися будь-якими пристроями, якими володіють: від самих унікальних до найпростіших. Ми впевнені, що люди хочуть читати е-книги на будь-яких багатофункціональних пристроях, неважливо, що це: стаціонарний комп’ютер, ноутбук, «пігулка» або смартфон. Тому наша платформа підтримує всі ці прилади.

.

– Ви якось сказали, що майбутнє книговидання – у мережевому середовищі, де ви сьогодні розміщуєте свої editions-книги. Чому?

– Я б не скидав сьогодні з рахунків привабливість друкованої книги, і тому є причина: 500 років цей спосіб передачі інформації домінував у суспільстві – і його підтримувала дуже хороша і ефективна технологія. Але коли-небудь лідерство перейде до поширення цифрового контенту, а поки якийсь час нам, найімовірніше, доведеться жити в гібридному світі. Мережевий простір як видавнича платформа – з приходом менеджменту контентом і створенням платформ для споживачів, що, власне, складає суть Google Editions – сприяє тому, що це майбутнє стає реальністю вже сьогодні. Рукописи циркулюють в онлайні і тут же редагуються, у тісній співпраці з авторами; формується загальний дизайн книги, купуються ілюстрації і шрифти, далі, автори також активно залучаються до маркетингу; поліграфісти та книжкові графіки створюють остаточний pdf-макет і завантажують його до місця друку паперової версії або на майданчик для комерційної пропозиції. Такий мережевий підхід через два-три десятиліття принесе істотний економічний ефект видавцям.

.

– Традиційні книгопродавці сьогодні протистоять не тільки рецесії, вони побоюються подальшого завоювання їх ринкової частки онлайн-торговцями на кшталт Amazon і Google. Як, на Ваш погляд, повинна виглядати їх бізнес-модель?

– Якщо видавництва будуть тримати орієнтир на онлайн-торгівлю, цифровий універсум буде і далі розширюватися. Книготорговці мають великі шанси стати вирішальним чинником його розвитку, оскільки завдяки невичерпній пропозиції вони зможуть роздобути нових клієнтів. Книготорговцям не потрібно піклуватися про те, де, як і наскільки активно читаються книги, вони стають поважною ланкою, що пов’язує авторів та їх шанувальників. Тепер вони повинні піклуватися тільки про свою привабливості в середовищі клієнтів, і оффлайн та в Інтернеті. Книготорговці мають глибоко проникли в соціальний грунт коріння, і в цьому їх цінне перевагу і комерційний потенціал – те, що вони вміють робити краще за всіх.

Ми хочемо допомогти книготорговцям, які, можливо, не мають достатніх коштів, і далі розвиватися в цьому напрямку, створити їм платформу для е-бізнесу, де б вони могли представляти свій товар, поширюючи напрацьовані ними оффлайн-контакти в цифровому просторі. Тут вони, використовуючи свою компетенцію, можуть і далі привертати нових клієнтів, але вже незалежно від місцезнаходження цільових груп.

Завдяки нашому партнерству з Американською асоціацією книгопродавців понад 200 незалежних книготорговців можуть стати користувачами нової технології. За допомогою Google Editions вони можуть надавати сучасні послуги своїм постійним клієнтам, спираючись на Google як посередника. Тим самим книгопродавці стають вирішальним чинником для успіху нашої моделі.

.

– Раніше Ви вже щось робили і для традиційних видавців. Як Ви оцінюєте їх майбутнє?

– Турбота про кращу долю для того, що відкрито і написано, безумовно, важлива, але для успіху в цифровому світі цього вже явно недостатньо. Видавці повинні ставати знавцями у сфері технологій. Їх робота повинна приносити додаткову вартість продукту по всьому ланцюжку – від дизайну і виготовлення до маркетингу і продажів. Видавцям, які здатні відповідати вимогам нових технологій, майбутнє обіцяє широкі перспективи.

ПроБукс