Президент Random House: “е-книжки збільшують ринковий пиріг”

Представляємо вашій увазі інтерв’ю Маркуса Доле (Markus Dohle), президента найбільшої видавничої групи Random House, що входить до концерну Bertelsmann.

– Що несуть ринку е-книги: зростання або тільки перерозподіл часток?

– Ми розглядаємо бізнес з електронними версіями книг як великий шанс і для Random House, і для всього книжкового ринку. Ми твердо переконані в тому, що е-бізнес включає і компоненту перерозподілу ринкових сил, і компоненту розвитку. Сьогодні ми оцінюємо дигіталізацію і динамічний розвиток ринку е-книг дуже позитивно і відчуваємо себе добре підготовленими до цих процесів.

– Бізнес у сфері електронних книг злегка подібний до шарлатанство, наскільки сильно?

– Досі неясно – і від того виникає присмак шахрайства – наскільки швидко і в яких масштабах може розвиватися цей бізнес. За 2009 рік ми в США приросли в цьому сегменті більш ніж на 400%, і вже в першому півріччі 2010-го цей приріст оцінюється тризначної цифрою …

– Асоціація видавців США нещодавно сповістила, що в 2-му кварталі 2010 року виручка від е-книг знизилася по відношенню до 1-го. Це що, перший «дзвіночок»?

– Я не розглядаю це як істотне уповільнення, і вже тим більше, як стоп в тренді розвитку. Перш за все, тому, що за результатами Random House такого взагалі не відзначається. Наша статистика, а вона входить у загальну статистику Асоціації, свідчить про зростання. Можливо, сталося так, що інші великі видавництва, учасники цього ринку, в цей період займалися перебудовою своїх бізнес-моделей, і це позначилося на загальному обсязі виручки. Я переконаний, що кількість проданих у цей період е-книг істотно зросла.

– Подібні вражаючі темпи зростання ми не так давно спостерігали і на старті ринку аудіокниг, але потім все якось заспокоїлося до звичайного рівня. Яку фазу ми сьогодні спостерігаємо у випадку е-книг?

– Важко припускати, оскільки це зростання залежить від безлічі зовнішніх факторів, наприклад, дуже важливим чинником є глибина проникнення, або широта використання приладів для читання е-книг. Ніхто не знає, коли вона досягне прийнятного рівня. У випадку з рідерами сьогодні ми вже зіткнулися з першим падінням цін, це означає, що їх власниками може стати вже набагато більше людей. Скажімо, якщо ціна якісного і багатофункціонального приладу і далі буде падати до рівня нижче 100 доларів, його придбають ще ширші верстви.

Ми ще не знаємо, скільки людей сьогодні фактично використовують для читання такі багатофункціональні таблетки, як iPad, оскільки прилад на ринку лише кілька місяців. Це ті чинники, на які видавництва впливати не можуть, але вони істотно визначають темпи зростання ринку е-книг.

– Раніше Ви заявляли про 8%-ної частки продажів е-книг в сукупному обороті …

– Це було сказано в першому півріччі …

– … І вказували, що в перспективі до 2015 року ця частка зросте від 25 до 50% на всьому американському ринку.

– Як би там не було: електронні книги в США просуваються дуже швидко і зараз досягли двозначної частки ринкового обороту. Але розрив між високою і низькою оцінками залишається великим, він, як було сказано, істотно залежить від привабливості і використання рідерів та «таблеток». Одночасно і формати е-книг продовжують розвиватися. Поряд створенням текстових е-книг сьогодні тестується багато різних прийомів аплікацій для створення ілюстрованих книг. Перед нами розгортається захопливий процес. Але його нинішній проміжний підсумок не настільки певний: ніхто не знає, наскільки великим стане ринок через п’ять років. Так чи інакше, я вважаю, що частка продажів е-книг в розмірі (25 +)% цілком реалістична.

– П’ять років, з урахуванням швидкості нинішнього розвитку техніки, – достатньо довгий термін. Але з точки зору перспектив розвитку традиційного книжкового ринку це близьке майбутнє. На чому грунтуються переконаність у такій динаміці розвитку е-книг і Ваш 25%-ний прогноз?

– Наші оберти з продавцями е-книг, які за короткий час вже з’явилися на ринку, вселяють у нас певність, що 25% є цілком досяжними, якщо ринкові умови будуть цьому сприяти. Якою мірою це позначиться на зміні структури ринку, поки не зможе сказати ніхто, тому що раніше з цифровими форматами ніхто не мав справи. Але: ми впевнені, що пиріг збільшується: друк плюс цифра – вже явно більше 100%. Чи досягне компонента приросту всього ринку в результаті такого симбіозу 5 або 15%, сьогодні також ніхто не знає. Але хоча б той факт, що, застосовуючи цифровий формат, ми генеруємо якийсь приріст обсягу ринку, вже хороша новина.

– Є автори, які кажуть: а для чого мені в цьому новому прекрасному світі взагалі потрібно видавництво. На вашу думку, видавничої моделі загрожує небезпека?

– Видавництво – такий інститут, який здатний, використовуючи всі формати, досягати широкої читацької громади. А це, в кінцевому рахунку, в інтересах і авторів, оскільки сприяє ринковому позиціонуванню їх творів незалежно від формату, в якому вони представлені.

– Багато років видавництво не турбувало, що воно створює і чому це добре для ринку. Подібне панське мислення йде у минуле?

– Ми таких уявлень позбулися самостійно. Оскільки переконані, що роль видавництва у виборі контенту, відкриття та розвитку таланту автора, а також у маркетингу у цифровому світі вже не менш важливо, ніж у світі друкованому – а то й набагато важливіше.

ПроБукс